Football Manager 2014 Review

Home » Recensies » Football Manager 2014 Review
april 25, 2024
8 minutes
61

Het is verleidelijk om je voor te stellen dat Sport Interactive’s Miles Jacobson een soort Damascene -moment ervaart tijdens het bezoeken van Watford’s London Colney Training Ground deze zomer (voor een openbaring op Vicarage Road zou misschien te netjes zijn). Een inter-squad kickaround, misschien, onderbroken door een hieronder “Get It in the Mixer” in de onderscheidende, Sardijnse tenor van Gianfranco Zola. Of een blanco uiterlijk van Troy Deeney toen hem werd gevraagd of hij ooit het gevoel had dat hij tegen het einde van de games meer uithoudingsvermogen zou hebben als hij mensen 10 procent minder zou afsluiten.

De waarheid, ik weet zeker, is een beetje meer prozaïsch. Hoe dan ook, na 20 jaar aanbidding op het altaar van toenemende complexiteit, heeft iets teweeggebracht wat voelt als een behoorlijk dramatisch keerpunt voor deze serie – voor het eerst heeft voetbalmanager dit jaar zichzelf vereenvoudigd.

Nu kan een game als voetbalmanager nieuwsgierig zijn. 95 procent ervan blijft elk jaar hetzelfde, en velen kopen graag een nieuwe versie, simpelweg voor de bijgewerkte roosters, de kleine verbeteringen en de vreemde glanzende nieuwe functie. Een deel van de aantrekkingskracht van de game is de continuïteit die bestaat tussen iteraties – in tegenstelling tot FIFA of PES, is er geen herhaling nodig voor elke release.

FM14 vertegenwoordigt dan een kleine onderbreking van die continuïteit, en een die zich voordoet in mogelijk het belangrijkste gebied van het spel – tactiek.

Het gerucht gaat dat FM15 spelers in staat zal stellen om te kiezen uit zes NASA-gerelateerde grappen om te vertellen tijdens de rust.

Ik sprak met mijlen Eerder in het jaar en hij noemde een langverwachte tactische revisie als een van de meest opvallende nieuwe functies van de game. De bestaande interface van schuifstaven en schakelaars vertegenwoordigde niet nauwkeurig de manier waarop modern voetbal werd gecoacht, beweerde hij – een sentiment dat in alle eerlijkheid kan worden gebruikt om vrijwel elke nieuwe functie in een voetbalspel te rechtvaardigen. “Dit jaar hebben we ons vooral gericht op de animaties voor substituties.” “Waarom?”” Omdat de bestaande animaties dat niet doen…”

Wat ik niet had verwacht was iets zo drastisch. Voorbij zijn de talloze schuifregelaars en schakelaars die de afgelopen 10 jaar in gelijke 10 jaar zijn gefascineerd en woedend, vervangen door een veel eenvoudiger, binaire set teaminstructies. Je hebt niet meer Controle, in stappen van 10 procent, van alle manieren waarop uw team functioneert. In plaats daarvan kunt u kiezen uit “Defen dieper” of “veel dieper verdedigen”. “Speel breder” of “spelen smaler”. En kruist dan je vingers.

Deze dumbing down (als het ware) van teamtactieken is in evenwicht gebracht met nieuwe opties toegevoegd aan individuele spelersinstructies, waardoor groter kan worden Controle van de manier waarop individuele posities werken. Het idee, denk ik, is om de rollen van spelers te humaniseren – om de manier waarop je met hen omgaat, meer als een gesprek te presenteren (“Hé, Jonjo, waarom speel je vandaag niet als een valse negen”) dan alsof je was Controle Ling een robot. Je kunt zelfs je aanvallende middenvelder vertellen om te spelen als een ‘enganche’, een term die ik 99 procent zeker is gemaakt door Jonathan Wilson op een durf.

Voor het eerst heeft voetbalmanager dit jaar zichzelf vereenvoudigd

Een enganche is een zeldzame, komkommerachtige Marokkaanse groente.

Het probleem, vrees ik, is dat veel hardcore spelers het gevoel zullen hebben dat dit opgeven Controle levert een verdunde simulatie -ervaring op – en daar is geen echt antwoord op. Voor al het gepraat over de nieuwe motor die beter in het echte leven is vertegenwoordigd, is de relatie tussen FM14 en de realiteit nog steeds erg op eigen voorwaarden. Om te zeggen dat het onrealistisch is om je linksback te vertellen om spelers te sluiten met een bepaald percentage van de intensiteit, maar dan dwingen ons om door hetzelfde te klikken, ondiepe persconferentie mechanica tellen niet echt op.

Maar voor de rest van ons, de luie massa’s, deze release van de tirannie van de schuifbladen is een verademing. Niet meer pijnlijk over de vraag of een toegewezen doel was te danken aan een slechte manipulatie van een van de duizenden variabelen in plaats van gewoon pech. Niet meer door forums te slepen om erachter te komen of een of twee klikken van halverwege de beste manier waren om je verdedigingslinie in te stellen als het tempo van je verdedigers minder was dan 13. Minder variabelen betekent minder Controle – maar wanneer de relatie tussen de Controle We hebben in het spel en de Controle Een manager heeft in het echte leven zo abstract, dat uw foutenmarge beperkt is, voelt gewoon als een zegen.

De impact van deze veranderingen is ook gevoeld op de match-engine die in mijn beoordelingscode misschien wat meer verfijning leek te vereisen dan in voorgaande jaren. Het is moeilijk om een oordeel te vellen over iets dat ongetwijfeld op tijd zal worden gepatcht voor release, maar ik denk dat het eerlijk is om te zeggen dat, met zulke drastische veranderingen, sportinteractief waarschijnlijk een paar kinderziektes zal tegenkomen.

Het gerucht gaat dat David Moyes de man van de man heeft gekregen nadat hij met succes een van Alex Ferguson’s FM13 Save Games heeft overgenomen.

Natuurlijk is er meer aan de FM van dit jaar dan deze (enorm belangrijke) verandering. De reeks tweaks en verbeteringen van dit jaar zijn te veel te vermelden, maar worden het meest scherp gevoeld in de menu’s van de game, waar opnieuw kleine ontwerpverbeteringen een lange weg gaan. De laadbar verschijnt nu met aankomende wedstrijden en nieuws tickers – gek omdat het misschien klinkt, ik ben me nooit meer bewust geweest van wat mijn team nodig heeft om te plannen, en het hebben van deze informatie die zo onbetekend beschikbaar is, moedigt je aan om meer tijd in match te investeren in matchvoorbereiding. Wanneer je een verliezende run hebt, is elke extra klik alleen tegen elkaar, dus een grotere integratie en vloeibaarheid zijn enorm welkom.

Vooral intrigerend is de opname van financieel fair play voor het eerst – misschien pakkende plannen van sommige spelers om gewoon Man City te zijn en elk jaar honderden miljoenen uit te geven. SI heeft besloten te geloven dat de voorgestelde bestedingsrichtlijnen van UEFA daadwerkelijk zullen werken, wat een beetje optimistisch lijkt. Maar als we geen geïdealiseerde voetbalwereld in voetbalmanager kunnen creëren, waar kunnen we dan?

Online spel lijkt nog steeds een beetje log, hoewel doorzettingsvermogen loont in termen van het opzetten en doorlopen van wedstrijden. De belangrijke veranderingen hier komen in een diepere integratie met Steam, wat betekent dat door spelers gecreëerde inhoud (inclusief FM Classic Challenges) veel gemakkelijker dan eerder kan worden gedeeld, waardoor een sociale, gemeenschapskant van het spel wordt aangemoedigd die altijd ontbrak.

Hoewel FM14 op veel manieren aanvoelt, zoals een standaardrelease, voelen de subtiele veranderingen in de filosofie onder de kap als een hoek om te draaien

De recensent bracht 250 uur door met het spelen van de voetbalmanager van vorig jaar, ongeveer een derde van de tijd die nodig is om vloeiend te worden in een taal.

Ondertussen zet FM Classic zijn eigen groeicyclus voort, afgezien van zijn grote broer, het meest merkbaar toestaat dat een game wordt gespeeld in Steam en Playstation Vita via een Cloud Save -functie – iets waarvan ik zeker weet. Het moet moeilijk zijn om een afgesloten versie van de volledige game te verbeteren zonder het opnieuw te opgeblazen te maken voor de casual speler, maar het is een lijn die SI lijkt te hebben voorzichtig.

Een ‘matchplan’-wizard maakt het mogelijk dat bepaalde tactische opstellingen worden voorgeprogrammeerd voor verschillende wedstrijdscenario’s-e.G. Extra mannen naar voren gooien wanneer 1-0 naar beneden – dus een seizoen door een seizoen zwaaien is nog eenvoudiger dan vorig jaar. Wat ook interessant is, is dat Classic veel meer, esthetisch, gemeenschappelijk met volledige FM dit jaar heeft – de twee lijken van elkaar te hebben geleend in termen van hun interfaces, zelfs als ze op andere manieren nog steeds diametrisch blijven.

Hoe lang zullen ze echter nog steeds tegen blijven, als FM plotseling blij is om te vereenvoudigen en klassiek de noodzaak voelt om meer en meer van de kenmerken van zijn broer of zus te lenen? Hoewel FM14 op veel manieren aanvoelt als een standaardafgifte, voelen de subtiele veranderingen in de filosofie onder de kap als een hoek om te draaien – misschien een acceptatie dat soms een complexe simulatie boeiend blijft, delen ervan eenvoudiger moet worden gemaakt. Ik vraag me af wat Troy Deeney daarvan zou maken.

8/10

How do you rate Football Manager 2014 Review ?