Grand Theft Auto 5 Review

Home » Recensies » Grand Theft Auto 5 Review
mei 30, 2024
12 minutes
48

De locatie is koning in deze verbluffend suggestieve misdaadkapper.

Grand Theft Auto 5 releases op Xbox One en PlayStation 4 vandaag, waardoor Rockstar’s uitgebreide Open World Game naar de nieuwe generatie consoles wordt gebracht. Digitale gieterij zal de technische verschillen beoordelen Gedurende de week, en we zullen je meer brengen over wat er nieuw is en hoe het origineel bijna een jaar op de hoogte is van de release. Maar om te beginnen is hier onze oorspronkelijke recensie, voor het eerst gepubliceerd in september 2013.

Als er één kritiek was op Grand Theft Auto 4 die kennelijk rockstar stak, het was de klacht dat het een eindspel miste. Liberty City was een ongelooflijke plek, die evenveel personage in één stadsblok propte als de meeste open werelden in duizend beheren, maar zodra Niko zijn laatste score had geregeld, was er niet veel te doen, maar varen rond te wachten op de DLC.

Grand Theft Auto 5 is een welkome overreactie. Rockstar heeft Los Santos en de omliggende woestijn- en berggebieden geramd met meer dingen te doen dan ik zou kunnen beschrijven in een half dozijn beoordelingen. Ik weet niet zeker of het voelt als de grootste open wereld in de geschiedenis van de serie, maar ik denk dat dat gewoon is omdat het zo gemakkelijk is om snel over te reizen, en het is zeker de dichtst boordevol hedonistische sensaties, dingen om te kopen en te stelen, willekeurigEvenementen en rare die iets willen. Dan is er de belofte van GTA Online, de evoluerende, aanhoudende multiplayer -component die begin oktober gratis moet worden geland.

Het inpakken van al die activiteiten – van afval tot parydiving – heeft ook geen rockstar’s wereldopbouw belemmerd. Los Santos neemt de basisgeografie van Los Angeles en bestaat deze in iets straks en vermakelijk om te navigeren, waar elke straat zijn eigen verhaal heeft geëtst in nep Colonnades of ketting-link hekken en oriëntatiepunten worden uit het echte leven gehaald (Grauman’s Chinese, Chinese, Chateau Marmontof het zilveren scherm (het huis op stelten in dodelijke wapen 2 Springs in me op), en vervolgens samen met geoefend gemak geweven.

Je kunt tennis spelen, parachutespringen spelen, deelnemen aan allerlei races, winkels, sleepvoertuigen, jagen op herten en proberen marihuana te legaliseren, naast vele, vele andere dingen.

Daarop gelaagd is het kenmerkende cynisme van Rockstar. GTA 4 nam een paar schommels bij angst-mongerend 24-uurs nieuws, rechtse neo-cons en reality-tv, maar GTA 5 is verwend naar keuze en de gag-schrijvers gaan voor de jugulaire, spieswedstrijden van tv-tv, zelfhulpgoeroes, sociale media, internettrollen, politieke huichelaars en onze obsessie met seks, seks, seks. Je kunt niet half blok gaan zonder een clou in te lopen en elke radio -advertentie zegt je dat je een nieuwe smartphone moet kopen, omdat je net zo goed dat laatste beetje liquiditeit uit het huis kunt halen terwijl je het nog kunt, of anders gewoon behoudenVerdragen in de garage nadat de kinderen zijn gaan slapen.

Verontrustende momenten?

Grand Theft Auto is in de loop der jaren geen onbekende voor controverse en GTA 5 wil duidelijk niet meer een vreemde zijn dan enige andere aflevering.

Seks is niet echt het probleem. Er zijn functionerende stripclubs waar je schootdansen kunt kopen en proberen meisjes te overtuigen om je mee naar huis te nemen, hoewel er geen Hot Coffee Mini-Game is en de dansen dom zijn in plaats van vooral smerig. Er zijn ook een paar grafische representaties van seks in het spel, maar niets ergers dan je zou zien in een film- of tv -show.

Waar GTA 5 een beetje overboord gaat, zit er ongeveer een derde van de weg door het spel, waar het geweld in de serie brengt naar een nieuw en onaangenaam extreem. Het is geen geweldig moment voor het spel, dat het niet voor elkaar kan krijgen zonder dat het zich gratis voelt. Ik ben er afzonderlijk in mijn gedachten over ingegaan in een andere functie, die natuurlijk een spoilerwaarschuwing heeft: is de meest verontrustende scène in GTA 5 Justified? Kort antwoord: niet echt.

Misschien zijn dit voor de hand liggende doelen en misschien heeft GTA weinig toe te voegen aan de discussie, maar de manier waarop de schrijvers en ontwerpers kristalliseren wat er absurd aan is, is nog steeds zeldzaam en welkom in een mainstream videogame, en het voedt zich in wat ik het leukste vind aan GTA:Rond rond, glorying in de details en kijken en luisteren terwijl het spel spiegelt tot dingen die we elke dag zien – en breekt ze vervolgens over iemands hoofd. Er is een bedwelmende rijkdom aan die ervaring wanneer je voor het eerst aankomt in Los Santos die ik heb gemist in de vijf lange jaren sinds GTA 4, en het spel bijt net zo scherp na 30 uur.

De belangrijkste doorgaande weg door het spel is echter de nieuwste verhalende wandeling van Rockstar de criminele berg, behalve deze keer wordt het geleverd met een wending: GTA 5 heeft niet één maar drie hoofdpersonen, elk met zijn eigen geschiedenis en doelen. Michael is een gepensioneerde bankrover, verveelt zich uit zijn hoofd in een Vinewood -herenhuis waar zijn vrouw flirt met de tenniscoach en de kinderen spelen videogames en rondhangen met Sleabags. Franklins is meer sympathiek – een jonge zwarte man met een beste beste vriend van een gangster -wannabe en een eetlust om te leren. Trevor, die we later ontmoeten, is een certificeerbare slechterik die mensen zonder reden vermoordt en moeilijker is om leuk te vinden.

Dingen beginnen interessant terwijl Rockstar het redelijk recht speelt, Michael uit pensionering sleept met humor en een paar goede set-stukken terwijl Franklin naast hem in de stap valt, voordat ze samen een overval plannen en Trevor op het toneel komt. Afgezien van een paar verhaalspecifieke periodes, kun je op elk gewenst moment tussen de drie schakelen door iemand anders op het personagewiel te plukken. De camera zoomt uit in de hemel, draait naar hun locatie en zoomt in om ze te vinden – je zou Michael kunnen vangen die door de heuvels fietst of Trevor halfnaakt onder een rots wordt – in een proces dat slechts een paar seconden duurt. Als ze zich op dezelfde locatie bevinden, is de overgang direct.

De beroemde springkussen van GTA 4 is verdwenen, vervangen door meer verfijnde fysica. Auto’s hebben nu ook de gewoonte om nu zelfgerecht te zijn, dus je besteedt minder tijd aan het vloeken terwijl je ondersteboven is.

Het beste van hun avonturen samen, die 69 verhaalmissies omvatten, is dat het nieuw leven in de missietjablonen van Rockstar ademt. Je brengt nog steeds veel van het spel door met het rondrijden van gesprekken, hurken achter muren, jagen op rode blips op je mini-map en kijken hoe mensen elkaar creatief zweren in cut-scenes, maar in de hitte van de strijd heb je meer tactische opties, en Rockstar heeft meer benoemde.

Een snelle achtervolging op een snelweg kan Michael zijn raam zien afvuren terwijl Franklin bijvoorbeeld aan boord van een gestolen jacht op een trailer klimt, of Michael kan de motor van een vliegtuig schieten met een krachtig geweer zodat Trevor het op eenDirtfiets totdat het spectaculair in de woestijn crasht. Zelfs eenvoudige vuurgevechten worden verhoogd door de mogelijkheid om over te schakelen van Trevor in dekking hier naar Michael Overwatch daar naar Franklin sluipen rond op de flank. Er zijn verschillende benaderingen en resultaten overal, en veel minder standaard schietgalerijen. Elk personage heeft ook een speciale vaardigheid – Franklin kan tijdens het rijden kort de tijd vertragen, bijvoorbeeld.

De hoogtepunten zijn de overvallen, waar de tech -tovenaarvriend van de bende Lester een plan samenstelt, je kiest voor de aanpak en back -uppersoneel, en vervolgens het trio verspreidde zich en verzamelt de materialen die nodig zijn om het af te trekken voordat iedereen een rol speelt in de score. Het is allemaal erg gescript en podiumbeheerlijk – ga drie ketelpakken kopen, een brandweerwagen stelen, enkele auto’s aanpassen en ze onder een brug opbergen – maar elke overval heeft een kaskraker die er is, en wanneer ze naar plan gaan enJe loopt weg met een dikke stapel contant geld om uit te geven aan de vele dure afleidingen van Los Santos, je hebt het gevoel dat je het leven leeft.

Individueel is elk personage leuk om in de buurt te zijn en Michael en Franklin maken een vermakelijk vader-en-zoon-type duo.

In zekere zin is uw criminele succes echter ook het nadeel van het lange verhaal van GTA 5, dat zich een weg verliest na een interessante start. Michael en Franklin konden allebei interessante games op hun schouders dragen – Michael gaat door een midlife Crisis, depressief omdat hij dat niet kan Controle zijn familie nadat hij ze alles heeft gegeven, terwijl Franklins verscheurd is tussen zijn wortels en een verlangen naar meer. Wanneer Trevor arriveert, keert het spel echter terug naar een standaard misdaadverhaal – kan niet ontsnappen aan mijn verleden, vijanden overal, een laatste baan, enz. – en meer interessante thema’s worden verlaten ten gunste van eindeloze cut -scenes van brullende argumenten.

Douane en oefening

Er is veel meer ruimte voor het aanpassen van wapens en auto’s in GTA 5. Ammunatie heeft een enorm scala aan wapens en add -ons voor hen – ik had de neiging om een geluiddemper te slaan en een scope op alles wat ik kon en werd erg dol op Jerry -blikjes en plakkerige bommen. Los Santos Customs Resspray -winkels kunt u ook voertuigen upgraden met meer dan alleen schilderen – kogelvrije banden en chrome plating werken heel mooi op die supersnelle uitje auto.

Elk personage verbetert ook gestaag hun fysieke eigenschappen in de loop van het spel, inclusief uithoudingsvermogen, kracht en schade. Dit spul heeft een minder waarneembare impact op het spel, maar je kunt het maximaliseren door deel te nemen aan verschillende activiteiten als je dat wilt.

Het probleem is dat Trevor een klootzak is. Wanneer je hem voor het eerst ontmoet, doet hij iets zo onaangenaam dat je je afvraagt hoe je je je je ooit zult inleven in hem, en het is niet lang voordat je een analoge stok draait zodat hij een tand uit iemands kaak kan trekken met een paar tangen. Dit zijn serieuze en intense momenten, maar Trevor is te oppervlakkig en niet overtuigend om ze te rechtvaardigen, en in plaats daarvan ontsporen zijn capriolen het verhaal. Hij is zo’n afleiding voor Michael dat zijn familie een voetnoot wordt in plaats van een subplot, terwijl Franklin bijna volledig is vergeten tot een beetje last-minute inhaalslag aan het einde van het spel. De uitkomst sluit losse eindjes aan, maar toen had ik de interesse verloren.

Alle overvalspullen zijn moeilijk te verzoenen met de wereld die Rockstar ook heeft gebouwd. Dit is een spel dat vrijwel van boven naar beneden is ontworpen om de Amerikaanse droom gelijk te stellen aan een soort uitgebreid piramide-schema, maar de boodschap is dat Hard Graft je een herenhuis in de heuvels, een helipad-binnenstad en een vloot van bedroeide sport kooptauto? Deze tegenstrijdigheid was ook de kern van Vice City, maar het was logischer in een liefdesbrief aan Scarface. GTA 5 vangt de absurditeit van het moderne leven, maar ik verwachtte dat het meer zou doen dan lid worden van het feest.

Wanneer het verhaal lossnijdt van de harde randenfilmsjabloon en wat plezier heeft, is het veel leuker. De missies van Trevor zijn een perfect voorbeeld – wanneer de schrijvers niet meer als een serieus personage behandelen, hem wegsturen om een vliegtuig te kapen of in plaats daarvan een geldtrein te beroven, gaat de woede uit zijn stem en hij voelt zich als de cartooncreatie eronder. Franklins avonturen met zijn vriend Lamar zijn het soort onvoorspelbare, energieke kappertjes die ook in het geheugen blijven, en een grote kans om tijd door te brengen met Lamar, die elke scène steelt waarin hij zich bevindt.

GTA 5 is op zijn best als het verstandig begint te kraken en indrukken maakt van half herinnerde filmset-stukken.

Een grotere nadruk op dit spul zou meer welkom en eerlijk zijn geweest in een spel van nihilistische sensatie-zoeken, maar GTA 5 is nog steeds een gemakkelijke verkoop. Er zijn zoveel uitstekende dingen te doen, te zien en te horen gedurende de tientallen uren dat je Los Santos kunt touren dat je de inconsistenties gemakkelijk over het hoofd ziet in storytelling, als dat soort dingen je zelfs in de eerste plaats stoort. Dit is ook de gladste, gemakkelijkste GTA -game die Rockstar ooit heeft gemaakt, vol met fijne details die je ervaring van moment tot moment gladstrijkt, zoals de juiste controlepointing en zachtere wetshandhaving.

Het belangrijkste is echter dat het de eerste game in de serie is waarin je het gevoel hebt dat je in elke richting kunt uitslaan en iets vermakelijks kunt vinden om te doen. Je kunt op een golfbaan dwalen en jezelf in een redelijke facsimile van een Tiger Woods -spel bevinden, verbeterd na elk schot van Michael vloeken en zijn club op de fairway bonst. Er zijn ontelbare goed verborgen items om te herstellen, waarvan sommige goed beschermd zijn. Op een gegeven moment reed ik de woestijn in en vond een soort camper, stapte uit mijn auto, hoorde een raar zappend geluid en werd toen naakt wakker op een spoorlijn. Mysterie! Toevalstreffer! Er is een enorm gevangeniscomplex waar ik nog niet eens ben geweest. Het gaat maar door.

GTA 5 is misschien niet het Hollywood-beatende misdaadverhaal dat het dan wil zijn, maar het is de beste videogame die het ooit is geweest, en ik zal dat nemen.

We hebben ook een gids voor alle GTA 5 cheats, Plus heel veel tips voor het verdienen van geld.

9/10