Call of Duty: Black Ops Cold Warsreview – solide actie met het potentieel voor grootheid

Home » Recensies » Call of Duty: Black Ops Cold Warsreview – solide actie met het potentieel voor grootheid
februari 6, 2024
13 minutes
59

Treyarch levert een indrukwekkend pakket over de omstandigheden, maar Black Ops Cold War voelt als een stap terug van vorig jaar.

Call of Duty: Black Ops Cold War, de nieuwste in Activision’s jaarlijkse first-person shooter-serie, is een solide inspanning. Spelen via zijn campagne, multiplayer en zombies -modi – Call of Duty’s Gouden Triangle – er is veel te vinden. En ik geloof echt Black Ops Cold War is waarschijnlijk het beste spel dat het recht heeft om onder de omstandigheden te zijn – omstandigheden die verontrust waren Zelfs voordat de pandemie de ontwikkelaars bij Raven en Treyarch en de enorme kwaliteitsborgingsinspanning dwong die in een Call of Duty om over te schakelen naar het werk vanuit huis. Zoals een Black Ops operatie achter vijandelijke lijnen, de Cold War is iets van een wonderbaarlijke reddingsbaan, het resultaat van wat ik ongetwijfeld had, was een verpletterende poging om de lanceringsdeadline van Activision te halen. Dat er een solide spel is om te spelen is een fantastische prestatie. Maar zo nu en dan kun je het echt vertellen Black Ops Cold War was nooit het soepelste OP.

Call of Duty: Black Ops Cold War

• Ontwikkelaar: Treyarch, Raven Software
  • Uitgever: Activisie
  • Platform: Gespeeld op pc en PS5
  • Beschikbaarheid: Nu op pc, PS5, PS4, Xbox Series X/S en Xbox One

Black Ops Cold War is een onhandige naam voor een leuke setting. Treyarch’s vorige kabeljauw, Black Ops 4, leed aan een gebrek aan een campagne, dus het is goed dat er deze keer een is. COD -campagnes, afgezien van het aanbieden van solo -spelers een handvol uren explosief entertainment, helpen elk spel, helpen hun esthetiek te verstevigen en hun toon naar huis te hameren. Black Ops Cold War, een Black Ops 1 vervolg in de vroege jaren 80, doet dat zeker dat.

Het verhaal begint in een balk uit de jaren 80, met al het grote haar dat je zou verwachten. Je veronderstelde CIA -bondgenoot – hoewel je nooit echt zeker bent van zijn motivaties – is een nieuwkomer genaamd Russell Adler die een dode beltoon is voor Robert Redford Circa All the President’s Men. Uw basis van operaties is een safehouse in Berlijn, de stad die de jaren 80 in veel opzichten definieerde. Neonlichten koers door de plot, een globetrotting -garen dat traditionele lineair combineert Call of Duty niveaus met enkele echte genre-verrassingen, waaronder een hitman-achtige infiltratie van het KGB-hoofdkantoor in Moskou, en flashback-missies die zijn ingesteld tijdens de oorlog in Vietnam. Er is zelfs een dialoog om uit te kiezen als je met NPC’s praat, een paar keuzes om je einde te laten bepalen, en een beetje puzzeloplossing.

Dus, Black Ops Cold War is niet uw typische Call of Duty campagne, wat echt geweldig is. Welke misstappen zijn er afkomstig van het feit dat de campagne moet doen Call of Duty dingen, aka oorlogsmisdaden zoals Napalming wat voelt als de helft van Vietnam. U mag kiezen of u een paar spraakmakende terroristen wilt loslaten, vastleggen of uitvoeren. Als u ervoor kiest om uit te voeren, Black Ops Cold War slaan geen ooglid en je acties worden aan het einde van het spel naar een voetnoot verzonden. Ik heb ook geen ooglid geslagen – Call of Duty heeft al lang zijn schokwaarde verloren.

De opstelling is een aanvankelijk eenvoudige jacht op een Sovjet-spion codenaam Perseus (blijkbaar geïnspireerd door een echte Sovjet-spion genaamd Perseus die het Manhattan-project heeft geïnfiltreerd) die een ontrafeling wordt van een CIA-samenzwering-type garens-type garens. Maar alle browniepunten toegekend aan Black Ops Cold War voor zijn koele Paranoia-aangedreven thriller wordt ongedaan gemaakt wanneer een griezelige vallei Ronald Reagan je team een peptalk geeft.

Black Ops Met Cold War laat je je personage maken – het is de eerste game in de serie om dit te doen – en hoewel je niet kunt kiezen hoe je eruit ziet, kun je je geslacht kiezen uit vier opties: geclassificeerd, man, man, vrouwelijk en niet-Binair. Als je niet-binair kiest, gebruiken tekens “ze” en “ze” voornaamwoorden wanneer ze je in dialoog aanspreken. De optie om niet-binair te kiezen is de voortgang, met name in een triple-a-shooter zoals zoals Call of Duty. Maar ik vind het moeilijk te geloven Ronald Reagan, wiens reactie op de HIV/AIDS Crisis liet een vlek achter op zijn presidentiële record, zou een oorlogsmisdrijf greenlight die wordt geleid door een openlijk niet-binaire soldaat.

Deze schisma’s zijn jammer, omdat er echt veel te vinden is aan de Black Ops campagne. Het is leuk op een overdreven manier, en waar het van de norm wijkt, doet het zo goed. Raven, de ontwikkelaar die al zoveel jaren onder de radar heeft gevlogen, zelfs als hij de Call of Duty franchise heeft een aantal fantastisch ogende setpieces gemaakt, een aantal coole nieuwe ideeën en bewonderenswaardig karakteranimatiewerk. Maar laten we eerlijk zijn: de ontwikkelaars van Hitman zullen zich niet plotseling zorgen maken over Call of Duty regenen op hun parade. Het KGB HQ -niveau, hoewel cool voor COD, is een fundamentele stealth -missie waarmee je het doel op verschillende manieren kunt voltooien, maar het is niet baanbrekend. Het is meeslepend sim-achtig, maar alle routes leiden tot dezelfde explosieve uitje.

Met de KGB HQ Spy Mission kunt u kiezen hoe u uw doelstelling kunt voltooien met behulp van een in-game map.

Terug bij je schuilplaats, je kunt opzij -missies aannemen die kunnen worden gelanceerd zodra ze beschikbaar zijn, maar je wordt aangemoedigd om te wachten tot je bewijsmateriaal hebt gevonden en een bijbehorende puzzel van tevoren heeft opgelost. De puzzels hebben een willekeurig element, wat betekent dat de oplossingen elke keer dat je speelt anders zijn, maar de methodologie is altijd hetzelfde. Ik stel me voor dat de meeste spelers googlen hoe ze de puzzels kunnen oplossen om ze uit de weg te zetten, en de zijmissies zelf zijn niets om over naar huis te schrijven.

De campagne raakt zonder stoom en je ziet de draai van een mijl uit. Maar het eindigt wel met een trippy niveau dat recht omhoog is Black Ops Conspiracy Theorist’s Street. Doet Black Ops Cold War hebben veel te zeggen buiten de CIA en de KGB zijn beide zo slecht als elkaar? Niet echt. Maar tegen het einde van de campagne voelde ik dat ik het naar mijn zin had gehad, en er zijn een paar redenen voor een tweede playthrough, die ik niet gewend ben te zeggen over een Call of Duty campagne.

Er zijn enkele dialoogkeuzes om te maken terwijl u met NPC’s praat, maar uw beslissingen doen er niet zoveel toe.

Het is echter kort – zoals, vijf uur of zo kort – en ik denk dat dit het ding is Black Ops Cold War. Het is een beetje barebones bij de lancering. De competitieve multiplayer heeft een reeks modi, maar het voelt tekort op kaarten (er zijn er slechts acht beschikbaar voor snelle speel – vorige Call of Duty s had meer bij de lancering), en de opgenomen kaarten zijn van verschillende kwaliteit.

Treyarch, die werd geparachuteerd om te hanteren Black Ops De multiplayer van Cold War in dubbele snelle tijd, verstandig vastgehouden met een aantal succesvolle functies Infinity Ward gemaakt voor 2019 Moderne oorlogvoering. De prachtige wapensmid bijvoorbeeld, bracht zijn weg naar Black Ops, en daar ben ik blij mee. Hier kun je je wapens aanpassen met verschillende bijlagen die je ontgrendelt terwijl je speelt. Het werkte in Moderne oorlogvoering en het werkt binnen Black Ops Cold War.

Black Ops Cold War verbindt ook met de Battle Royale, Warzone, als Modern Warfare doet, wat volgens mij verstandig is. Je verdient XP voor Black Ops wapens terwijl je ze in beide games gebruikt. Eventueel Black Ops’season Pass wordt er één met Warzone, en ik zie mezelf heel naadloos tussen de twee dompelen. Je verspilt in wezen nooit tijd.

Miami voelt als de handtekening Black Ops Cold War multiplayer -kaart, en is zo, dus de jaren ’80. Helaas is het de slechtste kaart in het spel.

Maar er zijn enkele grote verschillen tussen Moderne oorlogvoering en Black Ops Cold War als het gaat om multiplayer, sommige goed, sommige slecht. Black Ops De kaarten van de Cold War zijn veel minder rommelig en veel minder campy, wat ik denk dat een goede zaak is. Het voelt als een meer vloeiende game en voelt zich ook minder dodelijk. Er zijn hier geen deuren om door te vallen. Kaarten zijn minder verticaal. Er is een behoorlijke stroom naar de meeste van hen, vooral in 6v6 -modi. Ik denk zelfs Black Ops Cold War is een uitstekend 6V6 -spel. Moskou is bijvoorbeeld een gemakkelijk te begrijpen kaart, die een schone stroom door zijn aanzienlijke beton biedt. Kartel is chaotisch leuk – ondanks de struiken. Satelliet’s duinen, die eruit zien als iets uit een Star Wars Battlefront Game, biedt gespannen sniping, terwijl het puin spelers iets geeft om achter te krimpen. De nieuwe VIP-escortmodus, die willekeurig een speler kiest die door hun teamgenoten moet worden geëxtraheerd om de ronde te winnen, biedt meer gecoördineerde actie, maar het is nog steeds vol actie. Waar Modern Warfare moedigde spelers aan om rond te kruipen, Black Ops Cold War moedigt spelers aan om overal in de winkel te sprinten. Er zijn minder dingen om op te haken, minder vensters om uit te knippen. Het voelt gewoon leuker aan.

Hoe groter de kaarten echter, hoe minder leuk krijgen Black Ops Cold War krijgt. Miami heeft allerlei problemen, waaronder een slechte zichtbaarheid, een slecht doordachte lay-out en een groot deel van de kaart die vaak ongebruikt wordt. Ik haat Miami zelfs best en stem altijd op de andere kaart als deze opkomt. Zijn Black Ops Piccadilly van de Cold War.

En de modi met de grotere speler telt en dus op grotere schaalgevechten voelen op gespannen voet met het soort schutter Black Ops Cold War wil zijn. Combined Arms is 16-24 spelers met voertuigen over de dominantie- en aanvalsmodi. Het is een beetje zoals Slagveld, alleen niet zo goed. En dan is er Fireteam: Dirty Bomb Mode, die aanvoelt als Battle Royale’s jongere broer of zus. Deze modus parachuteert squadrons van vier spelers op een enorme kaart en telt hen op bij het verzamelen van uranium dat vervolgens moet worden afgezet om vuile bommen te primen. Blackout – de nu vergeten Call of Duty Battle Royale van 2018 – bewees de serie en Treyarch’s merk van Call of Duty zou Battle Royale geweldig goed kunnen doen. Maar ik zie geen reden om Fireteam te spelen Warzone, vooral als u overweegt Black Ops Voortgang van de Cold War kan worden geboekt in het spel van Infinity Ward.

Het is een interessante vergelijking, denk ik. Modern Warfare is een technisch wonder, met een verbazingwekkende aandacht voor detail. Infinity Ward’s wapenanimatie, audio en visueel werk is de beste die ik heb gezien in een Call of Duty game. Hou ervan of haat het, Modern Warfare heeft de serie in veel belangrijke opzichten vooruitgezet, en in sommige gevallen Black Ops Cold War is een stap terug.

Neem bijvoorbeeld de wapens. Black Ops De wapens van de Cold War hebben niet de oomph Modern Warfare’s Do. Ze zien er niet zo gedetailleerd uit, dragen hetzelfde gewicht en ze klinken blikkig. Misschien ging Treyarch voor een gestripte, schoner spel, gericht op gameplay en duidelijkheid boven realisme en visuals. Dat is prima, maar het resultaat is Black Ops Cold War heeft niet de impact van zijn voorganger, Controle ler in de hand.

Dit verschil in filosofie is het meest gevoeld in het nieuwe scorestreaks -systeem. Nu wordt de score gedurende het leven vervoerd, terwijl u voordat u uw score bij de dood zou verliezen. Ik vind dit idee in principe leuk, omdat het meer spelers de kans geeft om een killstreak op hoog niveau te ontgrendelen dan voorheen. Maar het heeft absoluut wat werk nodig. Wat de neiging heeft om te gebeuren in een typisch multiplayer -spel, is dat je scorestreak spam krijgt op ongeveer dezelfde tijdstippen op tijd tijdens een wedstrijd. De meeste spelers, bijvoorbeeld, raken het juiste aantal punten om bijvoorbeeld het spionage -vliegtuig te ontgrendelen. Dus dan, bij het vroege spel, eindig je met “The Spy Plane Moment”, als er veel dingen in de lucht zijn.

En dan hebben de meeste spelers op het middenspel voldoende score om de cruise-raket te ontgrendelen, en dus sterf je aan die. En dan bij het late spel hebben de meeste spelers net genoeg score om het zware spul in te roepen: een chopper gunner, misschien. Zoals een uurwerk verschijnen deze dingen. Treyarch doet hier het juiste, denk ik, in het proberen het speelveld te nivelleren, maar daarbij heeft het een nogal saaie, voorspelbare scorestreak -spam gecreëerd.

Zombies keert terug in een fantastische vorm met een kaart die herinneringen weer aan Treyarch’s vroege, baanbrekende inspanning in World at War opnieuw opduikt. Er is een lading fanservice in de Maschine -kaart, met veel paaseieren om te ontdekken. Het is ook toegankelijk. Ik denk dat het eerlijk is om te zeggen dat zombies enigszins ondoordringbaar waren geworden, dus deze nieuwe kaart, die gemakkelijk te begrijpen is, is welkom. Progressie in Zombies is hetzelfde als elders, dus je bent de wapens op de hoogte. In feite speel je als een van de bestaande operators in Black Ops Cold War’s zombies, geen personage gespeeld door een Hollywood -acteur zoals in vorige Black Ops games. Er is een bekendheid in zombies die campagne- en multiplayer -fans gastvrij zullen vinden. Als iemand die altijd uit de buurt van de zombies -modus is gehouden omdat het niet heeft geholpen met “The Grind”, heeft dit nieuwe systeem me aangemoedigd om tijd door te brengen met het doden van de ondoden.

Maar er is slechts één Zombies -kaart, en dit is symptomatisch voor Black Ops Cold Warsuitgave van Cold War: het is bij de lancering een spel van potentieel nog niet gerealiseerd. Er zijn momenteel minder dan 30 wapens in het spel, en het voelt al alsof er een gebrek is aan pistoolvariëteit in multiplayer. De MP5 is momenteel te populair en ik weet zeker dat Treyarch zal verhuizen om dat eerder in plaats van later aan te pakken. De game heeft snel nieuwe operators nodig. Het heeft ook nieuwe kaarten nodig (Black Ops Favoriete Nuketown raakt binnenkort de Cold War in de jaren 80)). En een scorestreak -tweak is waarschijnlijk in het verschiet. Het duurt momenteel veel te lang om wapens te verhogen en hun bijlagen te ontgrendelen. Het is moeilijk om niet te denken dat de sleur is ingesteld, omdat het precies is vanwege dit gebrek aan inhoud.

Er is altijd iets dat Activision bij elk doet Call of Duty om de kant natuurlijk en dit jaar te laten vallen Het is exclusieve PlayStation -inhoud. Degenen die het spel spelen op PlayStation 4 en PlayStation 5 krijgen twee extra create-a-klasse slots, extra tier skips, extra wapen XP en exclusieve dubbele XP-evenementen. Dit alles is een aanvulling op een exclusieve 12 maanden op de Co-op Zombies Onslaught-modus met twee spelers. Black Ops Cold War is een cross-generation game: alle spelers op alle consoles en pc kunnen samen en tegen elkaar spelen. Dit is natuurlijk fantastisch, maar als je spelers op één platform een XP -boost geeft, creëert het een oneerlijk voordeel.

Bij de lancering, voorafgaand aan de release van het eerste seizoen van de game, Black Ops Cold War is een goede schutter en een prachtige prestatie, maar het is verre van de grote competitieve multiplayer -schieter die het zou moeten zijn. Ik ben ervan overtuigd dat het er kan komen. Modern Warfare eindigde tenslotte met een aantal fantastische updates tijdens het eerste levensjaar. Dus ik blijf bij Black Ops Cold War – voor nu.

How do you rate Call of Duty: Black Ops Cold Warsreview – solide actie met het potentieel voor grootheid ?