PlayStation 5 CFI-1100 Review: beter of slechter dan de lanceerconsole?

Home » Recensies » PlayStation 5 CFI-1100 Review: beter of slechter dan de lanceerconsole?
september 3, 2024
8 minutes
14

Er is een nieuw PlayStation 5-model op de markt-een CFI-1100-serie-eenheid die het lanceermodel CFI-1000 vervangt. Ik heb al vroege indrukken gedeeld Over de machine, die in alle praktische termen ontdekt, is er geen zinvol verschil tussen PS5’s oud en nieuw. Er zijn echter nog vragen over de beslissingen die zijn genomen in hoe Sony deze nieuwe weergave van de PlayStation 5 heeft afgeleverd en uiteindelijk, als er echt een echt verschil tussen hen is, met name in termen van implicaties op langere termijn. Cruciaal is dat als de koelmontage het onderwerp is geweest van een strategie voor kostenreductie, de machine heter wordt, en als dat zo is, in hoeverre dat daadwerkelijk doet?

Om de PlayStation 5 van alle dimensies te beoordelen, heb ik wat tijd besteed aan het bedenken van een reeks prestatietests voor de console, waarbij het nieuwe CFI-1100-model werd vergeleken met een lanceermachine. Dit bleek iets uitdagender te zijn dan je je zou kunnen voorstellen, omdat een van de grootste successen van de nieuwe golf van consoles fundamenteel is dat spelprestaties over het algemeen uitstekend zijn. Zinvolle cijfers krijgen is een geval van het isoleren van herhaalbare situaties in een reeks games waar we de frame-rate kunnen ontgrendelen, of aanhoudende druppels teweegbrengen onder 60 frames per seconde. In theorie moet dit testen volledig overbodig zijn – omdat het hele punt van een console is dat alle machines op precies dezelfde manier moeten lopen. Dat gezegd hebbende, kwam het bij mij op dat PlayStation 5 een boostklok heeft en hoewel de implementatie ervan zoals beschreven door Sony consistente resultaten van de ene machine naar de andere moet garanderen, is dit nooit volledig getest. Ondertussen geloven sommige gebruikers ten onrechte dat de boostklok vergelijkbaar is met een pc -implementatie, die frequenties aanpast aan de temperaturen – dus waarom zou u het niet op de proef stellen en de hele zaak voor eens en voor altijd naar bed zetten?

De tweede dimensie op het testen komt neer op de hardware-make-up van de machine zelf en na mijn eerste rapport werd ik benaderd door Steve Burke van Gamers Nexus om te zien over het vinden van een machine voor hem om te testen. Gamers Nexus staat bekend om de kwaliteit van zijn diepe duikhardware -analyse en niemand is grondiger in hardwaretesten, dus ik was blij om mijn eenheid te verzenden – die Steve onmiddellijk naar zijn barebones was gestript. De volledigheid van het werk is zodanig dat, hoewel andere hardwareverslagen zijn ontstaan sinds de originele video van Austin Evans die de controverse aftrap, de resultaten van gamers Nexus de meest grotendeels en uitputtende zijn. Ik bedoel, Steve heeft zelfs een ‘FrankenConsole’ PS5 gemaakt om de temperaturen van hetzelfde bord te vergelijken met zowel de originele als de vernieuwde koeling, het elimineren van potentiële verschillen veroorzaakt door de siliconenloterij (waarbij geen twee chips die de productielijn verlaten volledig identiek zijn). In het proces leren we ook meer over de veranderingen die Sony heeft aangebracht in de internals van de machine.

We hebben een video samengesteld over het nieuwe model PlayStation 5, met hardware -analyse van Gamers Nexus.

Voor de eindgebruiker echter, de verschillen tussen PlayStation 5s oud en nieuw en minimaal op zijn zachtst gezegd. De nieuwe machine is inderdaad lichter met ongeveer 300 g, maar de fysieke afmetingen zijn hetzelfde en het is nog steeds een flinke eenheid. Er is echter een verbetering van de kleine kwaliteit van leven, en ja, het is de nu beruchte nieuwe schroef voor de standaard. Hierdoor kan de standaard gemakkelijk genoeg met de hand worden bevestigd zonder dat een schroevendraaier nodig is. Als het gebruikers aanmoedigt om de standaard te hechten, is dat een goede zaak. In de tests van gamers geeft het toevoegen van de standaard een zekere mate van extra koeling, hoewel het helemaal voordelig is om de zijpanelen te verwijderen.

Intern zou de ingebedde video hieronder van Gamers Nexus je alles moeten vertellen wat je nodig hebt om te weten over de prestaties van de nieuwe koeler, maar misschien is de grootste afhaalmaaltijd dat Sony niet alleen de thermische montage heeft verwisseld, waarbij het hoofdbord zelf en debasisplaat. De afhaalrestaurants van het bullet -punt van dagen van testen zijn relatief eenvoudig: er is een verbetering van de temperaturen ten opzichte van de spanningsregelaars, geheugentemperaturen zijn in sommige opzichten beter en slechter dan andere (maar nog steeds slechts een paar graden verschil in het algemeen) en terwijl de hoofdprocessor het goed kanEen paar graden heter, er is geen bewijs dat dit iets presenteert dat de moeite waard is om je zorgen over te maken, ervan uitgaande dat je je PS5 in een goed geventileerd gebied houdt. Zoals bij elk stukje moderne gaminghardware, is het omsluiten van de console in zoiets als een mediababinet fundamenteel een heel slecht idee, daarom voelde ik me gedwongen om wat testen hierop op te nemen in mijn gameplay -analyse op de nieuwe machine.

Elders heeft de nieuwe PlayStation 5 vergelijkbare kenmerken als de oude. Ik was geïntrigeerd om te horen dat de temperaturen van de ventilator worden bepaald door de kracht die door de processor wordt getrokken en niet door de werkelijke temperatuur van de chip zelf. Ik merkte op dat de nieuwe PS5 een touch leek luider dan mijn lanceringseenheden, maar volgens Steve bij Gamers Nexus is dit volkomen normaal – en zelfs tussen PS5’s van dezelfde generatie, kan er een variantie per eenheid zijn in de fansnelheid van rond100 tpm, die het verschil uitlegt. Er is dan het gevoel dat de PS5 zo heet zal lopen die het nodig heeft om de systeemprestaties en nieuwsgierig te behouden, zelfs als het aanzienlijk heter wordt, zullen de fans niet opslaan. Als de machine onveilige temperaturen bereikt, wordt deze in plaats daarvan automatisch uitgeschakeld. Algemeen gebruik van de ventilator is nieuwsgierig – Sony is zeer conservatief in het gebruik ervan en koeling kan worden verbeterd met slechts een minimale verandering in akoestiek. De algehele afhaalmaaltijd is dat het verzekeren van een rustige ervaring de topprioriteit van Sony lijkt te zijn.

Hier is een diepe duik in de nieuwe PlayStation 5 -hardware, met dank aan Games Nexus.

In termen van de gameplay -tests heb ik geprobeerd hier zo grondig mogelijk te zijn en een reeks titels te kiezen waar we betrouwbaar kunnen volgen – en herhalen – prestatiedruppels van het ene PlayStation naar het volgende. De enige meetbare variaties die ik kon vinden, kwamen neer op het feit dat een van mijn lanceermodel PS5’s bèta-firmware had, terwijl mijn CFI-1100-machine in plaats daarvan gebruikte retailfirmware gebruikte. Het elimineren van de bèta -firmware -eenheid zag de nieuwe PS5 vrijwel identiek draaien op mijn andere lancering PS5. Vanaf gisteren zijn alle PlayStation 5 -consoles bijgewerkt naar de nieuwste systeemsoftware en alle varianties verdwenen. Bij het benaderen van PS5 -prestaties, zowel in termen van het analyseren van de boostklok als bij het testen van de console die hot rijdt, isoleerde ik gebieden in Godfall, Devil May Cry 5 Special Edition, Resident Evil dorp, Controle en Marvel’s Spider-Man: Miles Morales waar we game-rendering konden repliceren die onder 60 frames per seconde daalde.

Meerdere runs werden uitgevoerd om vast te stellen hoe stabiel deze scènes op dezelfde machine waren (sommige gebieden van sommige titels zouden een aanraking van run tot run variëren) en vervolgens vergeleken met de CFI-1100. Het eindresultaat is dat de CFI -1100 precies liep zoals we zouden verwachten – en voor degenen die zich zorgen maken dat de boostklok kan terugvallen onder hoge temperaturen, legde ik de nieuwe PS5 ook in een mediabast met kleine luchtstroom, runde het met de console met de consoleMeer dan 200 W voor twee uur consumeren en het vervolgens opnieuw benchmarkt, zonder enige verschil te vinden, ondanks dat de console zelf erg warm aanvoelde toen ik het uit de kast haalde en eigenlijk heet was op de achteruitlaat. De PS5 blijft spelen totdat hij een specifieke maximumtemperatuur bereikt en dan zal hij zichzelf naar beneden drijven – maar op basis van mijn tests zal het niet steeds langzamer worden in de manier waarop, zeg, een PC CPU of GPU zal.

Dus uiteindelijk hoop ik dat deze test de kwestie van de nieuwe PlayStation 5 voor eens en voor altijd naar bed zet, en de bottom line is dat ik vol vertrouwen bij mijn eerste testresultaten kan blijven staan. Ja, het koelere ontwerp in de nieuwe PlayStation 5 is in sommige opzichten vereenvoudigd en ja, de interne temperatuurresultaten suggereren dat, hoewel in sommige gevallen koeler, de machine in andere heter kan worden. De kernvraag of de nieuwe PS5 beter of slechter is dan het lanceermodel kan worden beantwoord door te zeggen dat ze meestal vrijwel hetzelfde zijn, zeker in termen van de eindgebruikerservaring. Ik heb een paar mensen laten vragen of ze actief op zoek moeten zijn om een oudere console te verwerven, maar uiteindelijk is de nieuwe machine prima, en dat is goed nieuws, rekening houdend met hoe moeilijk het is om een PS5 te verwerven – laat staan een lanceringmodel dat waarschijnlijk het einde van de productierun heeft bereikt.

How do you rate PlayStation 5 CFI-1100 Review: beter of slechter dan de lanceerconsole? ?